Algemene voorwaarden AssistNow

Onze Verwerkersovereenkomst in het kader van de AVG wetgeving is onderdeel van onze Algemene Voorwaarden.

Algemeen

  1. Deze voorwaarden zijn integraal onderdeel van alle aanbiedin­gen, opdrachten en overeenkomsten ter zake van door ons te verrichten diensten.
  2. Verstrekking van een (vervolg)opdracht aan ons houdt aanvaarding van deze voorwaarden in.
  3. Afwijkingen van en uitzonderingen op deze voorwaarden, alsmede algemene voorwaarden van Opdrachtgever, zijn alleen van toepassing indien deze schriftelijk door ons zijn geaccepteerd.
  4. Indien er in een overeenkomst voor onbepaalde tijd geen opzegtermijn is opgenomen, geldt voor ieder der partijen een opzegtermijn van een maand.
  5. Op deze voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.

­­Opdrachtbevestiging

  1. Een opdrachtbevestiging wordt geacht juist en volledig te zijn, tenzij de wederpartij daartegen onmiddellijk schriftelijk heeft geprotesteerd. Een ondertekend voorstel heeft de status van opdrachtbevestiging.
  2. Aanvullende afspraken of wijzigingen binden alleen indien deze schriftelijk zijn bevestigd.

Definities

  1. Medewerker: iedere natuurlijke persoon die namens ons – al dan niet in dienstverband – de overeengekomen werkzaamheden uitvoert.
  2. Werving en selectie: het in opdracht werven van kandidaten voor een functie en de begeleiding en plaatsing hiervan bij opdrachtgever.
  3. Schriftelijk: per gewone post of elektronisch aangereikt met leesbevestiging.

Inspanningsverplichting

  1. Wij verbinden ons tot het met zorg verrichten van de ons verstrekte opdracht. Wij staan in voor de deugdelijkheid en kwaliteit van de door ons verrichte diensten.

Uitvoeringstermijn

  1. Door ons genoemde termijnen zijn naar beste weten vastgesteld op grond van de gegevens die ons bij het aangaan van de overeen­komst zijn bekend gemaakt.
  2. Vastgestelde termijnen worden zo veel mogelijk in acht genomen.
  3. Een excessieve overschrijding van termijnen, welke niet het gevolg is van een gedraging van Opdrachtgever, kan worden be­schouwd als een grond tot ontbin­ding van de overeenkomst.

Expliciet meerwerk

  1. Indien door additionele wensen van Opdrachtgever onze werkzaamheden aantoonbaar worden ver­zwaard c.q. uitgebreid, is er sprake van expliciet meerwerk. Expliciet meerwerk valt niet onder de prijs die aanvankelijk is overeengekomen.
  2. Onder meerwerk wordt tevens verstaan het feitelijk afwijken van de gemaakte afspraken in die zin dat er feitelijk meer werkzaamheden worden verricht dan afgesproken.

Prijs en betaling

  1. De prijs is exclusief omzetbelasting en ter uitvoering van de opdracht gemaakte onkosten zoals telecomvergoeding, computervergoeding, kilometervergoeding, kantoorartikelen, portokosten etc.
  2. Indien wij voorafgaand aan of tijdens de uitvoering van de dienstverlening te maken krijgen met (kost)prijsverhogende omstandigheden door wijzigingen in de wet- en regelgeving of overheidsmaatregelen, mogen wij de overeengekomen prijzen/tarieven conform deze wijzigingen verhogen en aan Opdrachtgever
  3. Het in het vorige artikel genoemde bedrag zal jaarlijks worden aangepast overeenkomstig de consumentenprijsindex (CPI), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS): het jaar 2023 = 100.

Betaling

  1. Alle facturen zullen door Opdrachtgever worden betaald binnen 14 dagen na verzenddatum van desbetreffende factuur. Reclames over facturen dienen schriftelijk te worden ingediend en wel binnen acht dagen na factuurdatum. Bij geschillen over het aantal bestede/aan Opdrachtgever berekende uren, is onze urenregistratie bindend, tenzij Opdrachtgever aantoont dat deze registratie niet correct is.
  2. Indien door welke oorzaak ook slechts een gedeelte van de opdracht door ons uitgevoerd kan worden, ontheft dit Opdrachtgever niet van zijn verplichting tot betaling na het verstrijken van de overeengekomen betalingster­mijn, van het wegens uitvoering in rekening gebrachte.

Niet betaling op vervaldag

  1. Bij overschrijding door Opdrachtgever van de overeengekomen betalingstermijn, is het gehele dan wel het restant van het fac­tuurbedrag terstond en ten volle opeis­baar, zonder nadere aanma­ning, terwijl wij voorts gerechtigd zijn de uitvoering van lopende werkzaamheden op te schorten, dan wel zonder ingebrekestelling of rechter­lijke tussenkomst alle bestaande overeenkomsten te annule­ren, onverminderd het recht van ons om daarnaast vergoeding van de geleden schade te vorderen.
  2. Niet (tijdige) betaling heeft voorts tot gevolg dat met Opdrachtgever garanties komen te vervallen.
  3. Blijft betaling uit nadat wij hebben aangemaand? Dan brengen wij naast de vertragingsrente buitengerechtelijke incassokosten in rekening ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00. Voor de berekening van deze incassokosten mogen wij de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
  4. Bij een eventuele procedure is Opdrachtgever voorts de bij vonnis geliquideerde proceskosten, alsmede nakosten verschuldigd.
  5. Van Opdrachtgever ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op de door u verschuldigde rente en kosten en hierna op de factuurbedragen die het langst open staan.
  6. Opdrachtgever mag de aan ons verschuldigde bedragen niet verrekenen met eventuele tegenvorderingen die Opdrachtgever op ons heeft. Dit geldt ook als Opdrachtgever (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.

Geheimhouding

  1. Door opdrachtgever elektronisch aangereikt materiaal dan wel elektronisch materiaal dat bij de uitvoering van de opdracht ontstaat kan– indien opdrachtgever ons schriftelijk de opdracht daartoe verstrekt – tegen betaling beveiligd worden opgeslagen in ons digitale, beveiligde archief.
  2. Wij zijn niet aansprakelijk voor het verlies van elektronisch materiaal dat niet krachtens de in het lid 28 voormelde opdrachtverstrekking moe(s)t worden opgeslagen in het beveiligde archief.

Intellectuele eigendomsrechten

  1. De intellectuele eigendomsrechten van AssistNow, op welke wijze ook ter beschikking gesteld, berusten uitsluitend bij AssistNow zoals de intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtgever, op welke wijze ook ter beschikking gesteld, uitsluitend bij Opdrachtgever (blijven) berusten.
  2. Opdrachtgever verkrijgt voor alle verrichte diensten de niet-exclusieve gebruiksrechten die bij de overeenkomst uitdrukkelijk zijn toegekend.

Medewerking door Opdrachtgever

  1. Opdrachtgever verleent zijn medewerking aan het uitvoeren van de overeen­komst en zal ons steeds tijdig alle nuttige en noodzakelijke gegevens verschaf­fen.
  2. Indien voor de uitvoering van de overeenkomst noodzakelijke gege­vens niet (tijdig) of onvolledig tot onze beschikking staan of indien Opdrachtgever op andere wijze niet aan zijn verplichtingen voldoet, zijn wij bevoegd de uitvoering van de overeen­komst op te schorten. Hieruit voortvloeiende kosten, die volgens de gebrui­kelijke tarieven zullen worden berekend, komen voor rekening van Opdrachtgever.
  3. Indien wij de hoogte van onze betaling voor een deel afhankelijk hebben gesteld van een objectief bepaalbaar resultaat en dit resultaat niet wordt behaald of niet kan worden behaald omdat Opdrachtgever weigert de benodigde medewerking te verle­nen, is Opdrachtgever verplicht aan ons te voldoen een honorarium ter hoogte van het bedrag dat Opdrachtgever aan ons verschuldigd zou zijn als het resultaat wel was behaald.

Wijziging werkzaamheden

  1. Indien tijdens de uitvoering van een opdracht blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen wij tijdig met Opdrachtgever in overleg treden over bijstelling van de overeengekomen werkzaamheden.
  2. Indien uit voornoemd overleg voortvloeit dat gemaakte afspraken zullen worden bijgesteld zal de overeenkomst dienovereenkomstig worden gewijzigd of aangevuld. De nieuwe afspraken zullen schriftelijk worden bevestigd.
  3. Een wijziging van de opdracht kan het tijdstip waarop de opdracht zou zijn beëindigd beïnvloeden alsmede de hoogte van de betaling.

Controle en goedkeuring opdrachten

  1. Opdrachtgever zal door of namens ons overgelegde stukken terstond na ontvangst controleren op juistheid en volledigheid. Bij constatering van onjuistheid of onvolledigheid is Opdrachtgever verplicht (de contactpersoon van) AssistNow daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. AssistNow zal er voor zorgdragen dat de gesignaleerde onjuistheid of onvolledigheid wordt hersteld.
  2. Indien Opdrachtgever de inhoud van door ons overgelegde stukken niet heeft betwist binnen 14 dagen nadat die stukken redelijkerwijze geacht kunnen worden Opdrachtgever te hebben bereikt, geldt de inhoud van die stukken als door Opdrachtgever te zijn goedgekeurd. Indien in dergelijke stukken reken- en/of taalfouten voorkomen, zijn wij bevoegd en verplicht die reken- en/of taalfouten te herstellen, ook nadat genoemde termijn van 14 dagen is verstreken.
  3. Onze aansprakelijkheid ten gevolge van onjuistheden of onvolledigheden in door ons overgelegde stukken is uitdrukkelijk beperkt tot herstelwerkzaamheden zoals in de twee voorafgaande bepalingen omschreven.
  4. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zullen wij slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 50 en 51 (aansprakelijkheid).

Beperking bevoegdheden

  1. Opdrachtgever is niet gerechtigd een Medewerker bevoegdheden te verlenen die buiten de overeengekomen werkzaamheden vallen. Zo zal Opdrachtgever Medewerker geen stukken laten tekenen of betalingen laten uitvoeren. Indien een Opdrachtgever een dergelijke bevoegdheid wel verstrekt geschiedt dit geheel voor riscio van Opdrachtgever.

Vervanging medewerkers

  1. Wij zijn gerechtigd om bij de uitvoering van een opdracht een Medewerker tijdelijk dan wel definitief te laten vervangen, mits de vervangende medewerker over dezelfde vaardigheden beschikt en de vervanging geen (financiële) consequenties voor Opdrachtgever heeft.

Verbod op tewerkstelling

  1. Opdrachtgever of (een) aan deze gelieerde onderneming(en) is niet gerechtigd om zonder onze uitdrukkelijke, schriftelijke toestemming Medewerker rechtstreeks dan wel indirect, hetzij tegen betaling hetzij om niet, tewerk te stellen buiten het kader van de opgedragen werkzaamheden, zowel gedurende de looptijd van een opdracht als gedurende een periode van één jaar, te rekenen vanaf afronding van werkzaamheden ter uitvoering van de laatste opdracht.
  2. Bij overtreding van deze bepaling is Opdrachtgever aan ons verschuldigd een direct opeisbare boete van € 5.000,- per overtreding en € 1.000,- voor elke dag dat de overtreding voortduurt.

Verlies etc. van documenten

  1. AssistNow zal de door Opdrachtgever aan Medeweker ter beschikking gestelde documenten en overige bescheiden zorgvuldig bewaren en behandelen.
  2. Indien (een Medewerker van) AssistNow enige onregelmatigheid zoals verlies, diefstal of misbruik met betrekking tot die documenten en/of overige bescheiden constateren, zullen wij daarvan terstond mededeling te doen aan Opdrachtgever.
  3. Indien de relatie tussen AssistNow en Opdrachtgever is opgezegd, zal AssistNow op eerste verzoek van Opdrachtgever betreffende bescheiden retourneren.

Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van AssistNow voor directe schade als gevolg van een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst, een onrechtmatige daad of anderszins, is beperkt tot het bedrag dat de Opdrachtgever op grond van de overeenkomst aan AssistNow heeft betaald gedurende 6 maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade, met een maximum van € 5.000,00.
  2. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan; (1) redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, (2) de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van AssistNow aan de overeenkomst te laten beantwoorden en (3) de redelijke kosten gemaakt ter voorkoming of beperking van de schade. Vervolgschade en dataverlies, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie vallen niet onder direct schade.

Overmacht

  1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop wij geen invloed kunnen uitoefenen, doch waardoor wij niet in staat zijn de verplichtingen na te komen. Werkstakingen worden daaronder begrepen alsmede het niet kunnen beschikken over digitale middelen of telecommunicatie door toedoen van derden, bijvoorbeeld door aanhoudende storingen bij een provider.
  2. Tijdens overmacht worden onze verplichtingen opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door ons niet mogelijk is langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
  3. Indien wij bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan onze verplichtingen hebben voldaan, of slechts gedeeltelijk aan onze verplichtingen kunnen voldoen zijn wij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Dit geldt echter niet als het reeds uitgevoerde c.q uitvoerbare deel geen zelfstandige waarde heeft.

Geschillen

  1. Een geding ter zake van de overeenkomst of deze voorwaarden zal met uitslui­ting van elke andere rechterlijke instantie in eerste aanleg worden onderworpen aan het oordeel van de bevoegde rechter in het arrondisse­ment Rotterdam.

Bijlage 1: Verwerkersovereenkomst

Deze verwerkersovereenkomst is van toepassing op alle vormen van verwerking van persoonsgegevens die AssistNow, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 00000000, (hierna: Verwerker) uitvoert ten behoeve van een wederpartij aan wie zij diensten levert (hierna: Verantwoordelijke).

VERWERKERSOVEREENKOMST

Partijen:

  1. AssistNow, gevestigd te Langerakbaan 183, 2544 PE, Utrecht, KvK-nummer: 93108400, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door D. van der Struif, hierna te noemen ‘verwerker

en

  1. [bedrijfsnaam], gevestigd te [adres], KvK-nummer:  [0000000], hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door [naam], hierna te noemen ‘verantwoordelijke’

Overwegen als volgt:

  • partijen zijn een overeenkomst aangegaan krachtens welke de verwerker (persoons)gegevens van de verantwoordelijke verwerkt zoals bedoeld in artikel 4 lid 1 en 2 AVG, hierna te noemen: ‘de hoofdovereenkomst’
  • partijen zijn op grond van artikel 28 lid 3 AVG gehouden afspraken te maken omtrent het waarborgen van de privacy van persoonsgegevens en vast te leggen in een verwerkersovereenkomst, hierna te noemen: ‘de overeenkomst’
  • partijen zullen elkaar over en weer tijdig alle benodigde informatie verstrekken om een goede naleving van de geldende privacywet- en regelgeving mogelijk te maken
  • de bepalingen van deze overeenkomst gaan vóór alle andere afspraken die tussen partijen gelden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens, indien en voor zover zij afwijken van hetgeen in deze overeenkomst is vastgelegd

Zijn overeengekomen:

Artikel 1 – Duur van de overeenkomst

  1. Deze overeenkomst treedt in werking vanaf ondertekening door partijen en eindigt nadat verwerker alle persoonsgegevens waar deze overeenkomst betrekking op heeft, heeft gewist en/of terugbezorgd overeenkomstig het bepaalde in artikel 13.
  2. Deze overeenkomst kan niet tussentijds worden opgezegd. 
  3. De bepalingen zoals omschreven in artikel 4 blijven ook na afloop van deze overeenkomst van kracht. 

Artikel 2 – Voorwerp van de overeenkomst

De verantwoordelijke heeft voor de uitvoering van de hoofdovereenkomst aan de verwerker gegevens verstrekt, dit kunnen de volgende gegevens zijn:

  • contactgegevens;
  • adresgegevens;
  • bedrijfsgegevens;
  • financiële gegevens;
  • betaalgegevens;
  • agendagegevens;
  • overige gegevens die Verantwoordelijke aan Verwerker verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de hoofdovereenkomst.

Artikel 3 – Het verwerken en gebruik van de persoonsgegevens

  1. De verantwoordelijke bepaalt het doel van de verwerking en welke persoonsgegevens hij hiervoor laat verwerken.
  2. De verantwoordelijke geeft hiertoe schriftelijke instructies aan de verwerker.
  3. De verwerker gebruikt de verkregen persoonsgegevens alleen voor de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt en uitsluitend volgens de schriftelijke instructies van de verantwoordelijke.
  4. Indien de verantwoordelijke opdracht geeft om de persoonsgegevens te verwerken op een wijze die volgens de verwerker in strijd is met de wettelijke verplichtingen, dan informeert laatstgenoemde de verantwoordelijke hieromtrent en overlegt hij met de verwerker om tot een oplossing te komen die niet in strijd is met de wettelijke verplichtingen.
  5. De verwerker heeft een eigen verantwoordelijkheid om de gegevens niet in strijd met de geldende wet- en regelgeving te verwerken.
  6. De verwerker zal de persoonsgegevens niet aan derden verstrekken, tenzij dit gebeurt in opdracht van de verantwoordelijke of wanneer dit noodzakelijk is om te voldoen aan een wettelijke verplichting. 
  7. De verwerker zorgt ervoor dat de persoonsgegevens niet buiten de Europese Economische Ruimte worden verwerkt, tenzij de verantwoordelijke hiervoor voorafgaande schriftelijke toestemming heeft gegeven. 

Artikel 4 – Geheimhouding

  1. De verwerker treft alle noodzakelijke maatregelen om geheimhouding van de persoonsgegevens van de verantwoordelijke te waarborgen.
  2. De in lid 1 gestelde verplichting geldt niet wanneer de verantwoordelijke voorafgaande schriftelijke toestemming heeft gegeven om de persoonsgegevens aan een derde te verstrekken of wanneer de verwerker hiertoe wettelijk verplicht is.
  3. De verwerker zal dezelfde geheimhoudingsplicht opleggen aan diens personeel c.q. hiervoor ingeschakelde personen of sub-verwerkers.
  4. Bij overtreding van dit artikel, verbeurt de verwerker een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000 per overtreding aan de verantwoordelijke, onverminderd het recht van verantwoordelijke om volledige schadevergoeding te vorderen.

Artikel 5 – Beveiliging

  1. De verantwoordelijke en de verwerker zullen beiden passende technische en organisatorische maatregelen treffen, zoals bedoeld in artikel 32 AVG, zodat zij een op het risico afgestemd beveiligingsniveau kunnen waarborgen. 
  2. De verantwoordelijke informeert de verwerker omtrent de wettelijke betrouwbaarheidseisen die op de verwerking van toepassing zijn aan de hand van de mogelijke gevolgen voor de betrokkenen, zoals in geval van verlies, corruptie of onrechtmatige verwerking en verstrekt daartoe alle benodigde informatie zodat de verwerker hieraan kan voldoen.
  3. Indien de verantwoordelijke een hoger beveiligingsniveau wenst dan wettelijk verplicht, kan de verwerker hiervoor de redelijke kosten separaat in rekening brengen aan de verantwoordelijke. 
  4. De verwerker houdt bij het treffen van beveiligingsmaatregelen rekening met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, omvang, context, verwerkingsdoeleinden, waarschijnlijkheid en ernst van de uiteenlopende risico’s voor de rechten en vrijheden van personen een en ander conform het bepaalde in artikel 28 lid 3 sub f AVG.
  5. Indien de verantwoordelijke een beoordeling wenst uit te voeren van een beoogde verwerkingsactiviteit, verleent de verwerker alle redelijke medewerking om deze beoordeling in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving uit te voeren. 
  6. De verwerker verleent eveneens alle redelijke medewerking aan een voorafgaande raadpleging van de Autoriteit Persoonsgegevens. 
  7. Partijen hebben concrete afspraken gemaakt omtrent de voor de uitvoering van deze overeenkomst noodzakelijke technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen, welke de verantwoordelijke op dit moment passend acht. 
  8. Deze afspraken omvatten ten minste de volgende onderwerpen:
    1. de betrouwbaarheidseisen 
    2. het overeengekomen beveiligingsniveau (indien van toepassing) 
    3. de maatregelen getroffen door de verwerker zodat uitsluitend bevoegd personeel toegang heeft tot de persoonsgegevens
    4. maatregelen ter bescherming zoals tegen verlies, wijziging, onbevoegde of onrechtmatige verwerking, toegang of openbaarmaking 
    5. de te nemen maatregelen voor het opsporen van zwakke plekken en incidentenbeheer
  9. Partijen zullen de in lid 7 en 8 genoemde afspraken periodiek evalueren en zo nodig aanpassen.
  10. Deze afspraken worden als bijlage bij deze overeenkomst aangehecht.

Artikel 6 – Audit 

  1. De verantwoordelijke heeft het recht om jaarlijks op eigen kosten een audit te laten uitvoeren ter controle op de naleving van deze overeenkomst.
  2. De verwerker zal aan de in lid 1 genoemde audit alle redelijke medewerking verlenen, zoals het verlenen van toegang tot de databases en het ter beschikking stellen van alle relevante informatie.
  3. De verwerker voert de aanbevelingen die uit de audit zijn gekomen in overleg met de verantwoordelijke zo spoedig mogelijk uit.
  4. Indien de aanpassingen als gevolg van lid 3 voortkomen uit gewijzigde inzichten of wetgeving, dan zijn de redelijke kosten voor deze aanpassingen voor de verantwoordelijke. 
  5. Indien de aanpassingen als gevolg van lid 3 voortkomen uit een tekortkoming in de nakoming van de overeengekomen beveiligingseisen, dan zijn deze kosten voor de verwerker.
  6. Indien de Autoriteit Persoonsgegevens of een andere bevoegde autoriteit een onderzoek wenst uit te voeren, verleent de verwerker daartoe alle redelijke medewerking en stelt hij de verantwoordelijke hieromtrent zo snel mogelijk van op de hoogte. 

Artikel 7 – Datalek

  1. Indien zich een datalek als bedoeld in artikel 4 sub 12 AVG voordoet informeert de verwerker de verantwoordelijke hieromtrent op de wijze zoals verder omschreven in artikel 8. 
  2. In geval van een datalek treft de verwerker alle redelijke noodzakelijke maatregelen om de gevolgen hiervan te beperken en een nieuw lek te voorkomen.
  3. De verwerker verleent de verantwoordelijke alle medewerking die noodzakelijk is om de omvang en gevolgen van het datalek te kunnen beoordelen en te kunnen voldoen aan de eventuele meldplicht datalekken richting de Autoriteit Persoonsgegevens alsook aan de informatieplicht richting betrokkenen. 
  4. Partijen hebben hun afspraken over de te volgen procedure in geval van een datalek vastgelegd in een procedure meldplicht datalekken, zoals omschreven in artikel 8. Deze procedure kan worden aangepast indien de stand van de techniek dit verlangt of de regelgeving omtrent de meldplicht datalekken wijzigt.
  5. Indien de verwerker nalaat het datalek tijdig te melden conform de procedure meldplicht datalekken zoals bedoeld in artikel 8, is hij een direct opeisbare boete van € 2.500 verschuldigd aan de verantwoordelijke vermeerderd met 2% van dit bedrag per uur dat de melding te laat geschiedt.

Artikel 8 – Procedure meldplicht datalekken

Indien zich een datalek voordoet geldt de volgende procedure:

  • de verwerker registreert alle beveiligingsincidenten op een manier die inzichtelijk is voor de verantwoordelijke
  • deze registratie omvat ten minste de volgende gegevens: een omschrijving van het incident; het aantal personen dat (bij benadering) getroffen is door het incident; de groep(en) personen getroffen door het incident; de datum en het tijdstip van het incident; de aard van de inbreuk; het type gegevens dat is getroffen; de mogelijke gevolgen van de betrokkenen; de technische en organisatorische maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van het incident; op welke wijze de gelekte gegevens beveiligd zijn; of de gegevens gehasht zijn, ontoegankelijk zijn gemaakt of op afstand kunnen worden gewist c.q. zijn gewist; en of er en zo ja welke gegevens van personen in andere EU-landen zijn getroffen door het datalek
  • de verwerker informeert de verantwoordelijke binnen 8 uur nadat hij kennis heeft gekregen van het incident onder gelijktijdige overhandiging van de registratie ervan, zoals hierboven omschreven
  • de verwerker houdt zich de eerste 24 uur nadat hij de verantwoordelijke heeft geïnformeerd omtrent een datalek, continu beschikbaar voor overleg met de verwerker c.q. eventuele door de verwerker aangewezen experts
  • de verantwoordelijke overlegt met de verwerker om te kunnen beoordelen of het incident dient te worden gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens 
  • de verantwoordelijke informeert de verwerker voorafgaand, wanneer hij besluit het lek te melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens
  • de verwerker verleent de verantwoordelijke alle noodzakelijke medewerking zodat deze laatste met inachtneming van de wettelijke vereisten een melding datalek kan doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens
  • de verwerker verleent alle medewerking aan de verantwoordelijke om de getroffen personen conform artikel 34 AVG te kunnen informeren omtrent het datalek 

Artikel 9 – Verzoeken van betrokkenen

  1. Ieder verzoek tot inzage, rectificatie, gegevenswissing, beperking van de verwerking, overdraagbaarheid van gegevens of bezwaar zoals bedoeld in artikelen 15 tot en met 21 AVG dat de verwerker bereikt, stuurt hij onverwijld door aan de verantwoordelijke. 
  2. De verwerker verleent de verantwoordelijke alle redelijke medewerking zodat laatstgenoemde binnen de wettelijke termijnen kan voldoen aan een verzoek zoals bedoeld in lid 1. 
  3. De verantwoordelijke zal de redelijke kosten die een dergelijke medewerking met zich meebrengt aan de verwerker vergoeden. 

Artikel 10 – Sub-verwerkers

  1. De verwerker is niet gerechtigd om sub-verwerkers in te schakelen voor het verwerken van de persoonsgegevens uit deze overeenkomst, tenzij hij hiervoor voorafgaande schriftelijke toestemming heeft gekregen.   
  2. De verwerker is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de handelingen van door hem ingeschakelde sub-verwerkers. 
  3. Indien een verwerker een sub-verwerker inschakelt is hij verplicht te bedingen dat deze sub-verwerker alle bij deze overeenkomst opgelegde verplichtingen aan de verwerker nakomt en zal daartoe met de betreffende sub-verwerkers een overeenkomst sluiten die in overeenstemming is met deze overeenkomst. 
  4. Indien de verwerker zonder toestemming zoals bedoeld in lid 1 sub-verwerkers inschakelt, is de verwerker een boete verschuldigd van € 500 onverminderd het recht van de verantwoordelijke op volledige schadevergoeding.

Artikel 11 – Toegang tot de persoonsgegevens

De verwerker zorgt ervoor dat de verantwoordelijke te allen tijde toegang houdt tot de betreffende persoonsgegevens, zelfs in geval van zijn faillissement of surséance van betaling.


Artikel 12 – Aansprakelijkheid en vrijwaring

  1. De verwerker is niet verantwoordelijk voor schade als gevolg van schendingen van enige wet- of regelgeving door de verantwoordelijke.
  2. De verantwoordelijke vrijwaart de verwerker voor aanspraken van derden en door verwerker gemaakte kosten als gevolg van een schending zoals bedoeld in lid 1. 
  3. De verantwoordelijke is niet verantwoordelijk voor schade als gevolg van schendingen van enige wet- of regelgeving door de verwerker.
  4. De verwerker vrijwaart de verantwoordelijke voor aanspraken van derden en door verantwoordelijke gemaakte kosten als gevolg van een schending zoals bedoeld in lid 3. 
  5. De andere partij, is in een geval als bedoeld in lid 1 of 3, gerechtigd de hoofdovereenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen. 

Artikel 13 – Beëindiging en gevolgen van beëindiging 

  1. Deze overeenkomst eindigt pas nadat de onderliggende opdracht is beëindigd én de verwerker alle aan hem verstrekte persoonsgegevens heeft overgedragen aan de verantwoordelijke of aan een door verantwoordelijke voorafgaand schriftelijk aangewezen derde, alsook alle achtergebleven gegevens bij de verwerker en diens eventuele sub-verwerkers zijn vernietigd. 
  2. Op verzoek van de verantwoordelijke stelt de verwerker de aan hem verstrekte persoonsgegevens ter beschikking in een ander formaat dan waarin ze zijn aangeleverd tegen vergoeding van de redelijke kosten hiervan.
  3. In plaats van overdraging van de gegevens kan de verantwoordelijke de verwerker ook verzoeken om de gegevens te vernietigen.
  4. Vernietiging van de gegevens zoals bedoeld in lid 3 kan pas plaatsvinden nadat de verantwoordelijke hiervoor voorafgaande schriftelijke toestemming heeft gegeven.
  5. De bepalingen van artikel 4 blijven echter onverminderd van kracht.

Artikel 14 – Gevolgen van nietigheid of vernietigbaarheid


Indien een deel van de overeenkomst nietig of vernietigbaar is, dan tast dit de overige bepalingen in de overeenkomst niet aan. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat partijen bij het sluiten van de overeenkomst op dat punt voor ogen hadden.

Artikel 15 – Online handtekening

Indien Partijen gebruikmaken van de online handtekening dienst voor dit elektronische contract dat is opgesteld op het platform van Rocket Lawyer, dan verklaren zij daarmee dat dit contract de originele versie is en het contract Partijen rechtsgeldig bindt. Partijen ontvangen een e-mail zodra alle Partijen dit contract hebben ondertekend, hetgeen bewijs vormt dat dit contract rechtsgeldig tot stand is gekomen.

Artikel 16 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle eventuele geschillen die ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst en die niet in der minne kunnen worden opgelost worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van de verantwoordelijke.
Scroll naar boven